Fyriskaka

 
 
 
 
Regnet smattrar mot fönstrer denna gråa dag och jo vi har gofika idag igen 
 
GLAD söndag mina fina! 
 
Jo men självklart så bjuder jag ju på receptet självklart 
Vet ju att det är lättare att kika här oxå efter ett hi hi   🙂
 
Gott, rakt upp och ner, med en kopp kaffe, thé eller stort glas mjölk.
Mer en underbar sockerkaka med äppelbitar även underbart med vaniljsås eller glass till 
 

Ingredienser:

125 g smält o brynt smör, avsvalnat
1.5 dl socker
2 ägg
2.5 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
2 msk mjölk
2-3 skalade äpplen (Svenska höstäpplen är godast)
2 msk socker
1 tsk kanel

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Rör fett och socker pösigt  med elvisp
  3. Rör ner äggen ett i taget
  4. Blanda vetemjöl och bakpulver, rör sedan ner i smeten
  5. Tillsätt mjölken
  6. Häll smeten i en smort och bröad form
  7. Skär äpplena i tunna klyftor och stick ner dem i smeten
  8. Strö över socker blandat med kanel
  9. Grädda i ca 30 – 40 minuter
p.s Glömde skriva jag använder en form med avtagbar botten lättast så 
 
Stort Lycka till nu då och ja hoppas ni testar den 
 

Önskar dig en söndag fylld av härlig avkoppling & glädje:)

 

 

vi hörs senare då tjingeling så länge

Kramar & Kärlek!

 

 

 

 

 
 
Publicerat i Allmänt / På bordet / Recept
Taggar: fika / fyriskaka / gofika / på bordet / recept
#1 / / Maria:

Oh, så gott.
Kram

#2 / / Marie:

Så gott =D

#3 / / åsa i åsele:

Blev inget bak idag då jag inte hade ingredienser,
till å med svårt att göra muffins utan ägg ;-)

I morgon vardag igen,
Elin skola och J är politiker,
bara jag som latar mig här hemma ;-)

I morgon ska Elin till tandläkaren,
dessutom majblomma-försäljning,
Elins klass är en av de tre som säljer årets majblommor, galet många ungar, typ 60 stycken som säljer å kundunderlaget är tyvärr litet,

Kram å Go' natt