Teriyakisås

 
 
Teriyakisås eller Teriyakimarinad är en söt japansk sojasås som är mycket god att marinera och grilla fisk, kött, grönsaker eller kyckling med. Enkel och snabb att laga.
 
 
 
 
Ja men sötaste ... 
Detta recept finns nog på flera sidor men självklart får ni det 
( som jag lagade i förra inlägget ) 
 

Teriyakisås:
 
1 dl socker
1 1/4 dl soja, japansk
1 dl vatten
2 msk risvinäger
1,5 msk riven färsk ingefära
2 rivna vitlöksklyftor
1 msk maizena
 
Lägg allt i en kastrull och låt koka upp under omrörning, låt sedan småputtra till lagom konsistens.
 
Och mina kyckling spett :  
 
Blanda lite större kycklingbitar med klyftor av gul lök, stek med kryddor tills de fått färg och ställ sedan in i ugnen i 15 min på 200 grader.
 
Jag tar nog inte så mycket ingefära är inte så glad i det och tycker det får överhand lite så pröva er fram 
 
Risvinäger går även att byta ut mot liten annan soya  
 
Lycka till !! 
 
 
 
Publicerat i Allmänt / Recept
Taggar: food / mat / recept
#1 / / Petra Olsson:

mums så gott, men att det ska vara så mkt socker i som en hel dl :(kramar

#2 / / Kattis:

Mums så gott! Teriyakikyckling är mumma!:D Kram

#3 / / Jennifer:

Det är så gott med sån sås :D

#4 / / Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Mums vad gott! :)

#5 / / NICOLE:

Det är himla gott :) Vi brukar ha det på kyckling och sen på med sesamfrön, fantastiskt gott :)

#6 / / ajlimullersandvik.blogg.se:

Vad kul att det gick bra på utvecklingssamtalet :) Det ser smarrigt ut, jag har köpt färdig teriyakiwoksås, också rätt bra ändå, för att vara så koncerverad :D

#7 / / Johanna Utterberg :

Men åhhh så gott det där såg ut då! ;)

#8 / / åsa i åsele:

Jag har stött på Teriyakisås tidigare men aldrig testat.
Trots vi äter kyckling minst en gång i veckan har jag aldrig gjort kycklingspett.
Kul med lite ny inspiration :)
kram